U bent als bedrijf aanwezig op internet met een website of webwinkel. U biedt dus een product of een dienst aan waar u in gelooft en waar anderen naar op zoek zijn. Toch bent u nog niet tevreden. U heeft wel bezoekers, maar te weinig van deze bezoekers gaan tot actie over. Misschien bent u niet vindbaar en komen er maar weinig relevante bezoekers op uw website terecht. Bovenaan komen te staan in de zoekmachines is iets wat we allemaal graag willen bereiken als we een eigen website hebben, maar hoe doet u dat? Zoekmachine optimalisatie houdt zich bezig met het verbeteren van uw vindbaarheid in de zoekmachines. De bekendste zoekmachine is natuurlijk Google. Als we het hebben over zoekmachine optimalisatie, dan hebben we het toch vooral over vindbaar worden in Google. Er zijn een aantal manieren waarop u uw vindbaarheid kunt vergroten maar deze manieren veranderen, want hoe uw score wordt bepaald, is steeds weer een beetje anders. Zoekmachine optimalisatie is dan ook een begrip dat onderhevig is aan verandering. Vroeger was het voor bedrijven al genoeg om een bepaald begrip heel vaak te gebruik. De zoekmachines telden simpelweg de relevante woorden en bepaalden op basis daarvan hoe hoog u kwam te staan in de zoekmachines. Dat betekende dat juist de niet relevante websites en pagina’s bovenin de zoekmachines kwamen te staan. De bedoeling van de zoekmachines is echter het tegenovergestelde. Ze willen dat de beste websites boven in Google te vinden zijn. Daarom kijken de zoekmachines naar de volgende punten:

  • de opbouw van uw website: zit deze logisch in elkaar?
  • content: beschikt de website over relevante informatie?
  • linkbuilding: relevante verwijzingen naar andere websites?
  • vernieuwing: is de website in beweging?
  • webdesign: integratie social media

Zoekmachine optimalisatie toepassen

De punten die we zoeven hebben opgesomd zijn van zeer groot belang voor zoekmachine optimalisatie. Als u deze punten als basis neemt, dan kunt u eigenlijk al aan de slag met zoekmachine optimalisatie. Laten we de punten van zoekmachine optimalisatie een voor een doornemen. Het eerste punt was het punt van de opbouw van uw website. Hiermee doelen we op de logica waarop uw website in elkaar zit. Als een bezoeker u vindt, weet hij zijn weg dan te vinden naar het product of de dienst die u biedt? En zo ja, hoe snel dan? De vraag die u zich altijd moet stellen is: zou het nog sneller en nog beter kunnen? Valt er iets aan te passen waardoor de bezoeker nog meer wordt aangemoedigd om een keuze te maken en tot actie over te gaan. Het volgende punt van de zoekmachine optimalisatie is het punt van relevante informatie. Even in Jip en Janneke taal. Als u fietsen verkoopt gaat u geen reclame maken voor beddengoed. Daarmee zou u zichzelf in de vingers snijden. De informatie die u op uw website zet moet dan ook interessant zijn voor de bezoekers. Als mensen op uw website komen hebben ze interesse in een bepaald product. Het is dan ook voor de zoekmachines heel erg belangrijk als u gebruik maakt van goede interne en externe links. Want deze verwijzen naar relevante pagina’s en zorgen dat uw website betrouwbaar overkomt. Zoekmachine optimalisatie bestaat bij de gratie van goede linkbuilding en daarom is dit beslist een onmisbaar onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Omdat linkbuilding belangrijk is, zullen wij hier iets meer over vertellen. Linkbuilding houdt in dat u links plaatst op uw website die verwijzen naar een andere website. Dat kan een Facebook pagina zijn, maar dat kan ook een gerelateerde website zijn. Google ziet deze links als een soort recensie van uw website. Hoe meer van deze links, hoe sneller u zult stijgen in de zoekmachines. Dat komt omdat Google concludeert dat wanneer andere websites uw websites aanbevelen, uw website blijkbaar kwalitatief is. Zoekmachine optimalisatie is dus zeer belangrijk en linkbuilding is een van de meest effectieve manieren om vindbaar te worden in de zoekmachines.

Zoekmachine optimalisatie: blijven vernieuwen

Een van de genoemde punten met betrekking tot zoekmachine optimalisatie is ‘vernieuwing’. Uw website of webwinkel kan namelijk helemaal bovenin staan in de zoekmachines maar als u er vervolgens niets meer aan doet, dan zal deze snel zakken. Het is daarom belangrijk dat er genoeg gebeurt op de website. Dit kan worden gerealiseerd door social media en de integratie van Facebook, Twitter en Google plus op uw website. Status updates en posts zorgen er namelijk voor dat uw website een flinke boost krijgt. Zorg daarom dat u ook als bedrijf aanwezig bent op deze plekken. Maak wel altijd een onderscheid tussen een zakelijke pagina en een persoonlijke pagina. Uw persoonlijke account moet niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Dat gaat mensen snel irriteren. Het integreren van sociale media is een van de belangrijkste onderdelen van het beter vindbaar worden en hier moet iedere dag aan worden gewerkt. Neem contact met ons op als u meer wilt weten en wij helpen u graag verder met het vinden van de juiste strategie. Zet koers naar een bedrijf dat weer op de kaart staat. Een bedrijf dat loopt en waar u trots op bent. Samen met u kijken we naar wat er nu ligt en bepalen we wat de stappen zijn die effectief kunnen zijn voor het genereren van meer klanten naar uw website die ook tot actie over gaan. Wij maken uw bedrijf meer zichtbaar in de zoekmachines en denken echt met u mee. Dat vinden wij niet alleen leuk; ons hart gaat er sneller van kloppen!