Zoemachine marketing

Zoekmachine marketingZoekmachine marketing: hype of blijvend verschijnsel? De kenners zijn het er inmiddels wel over eens. Zoekmachine marketing gaat nooit meer weg, zo zijn zij van mening.

In een steeds globalere economie, waarin internet een steeds grotere rol speelt, is het hebben van een goed product en een mooie winkel allang niet meer genoeg. Vindbaarheid is de sleutel. Want ben je niet zichtbaar en weten klanten je niet te vinden, dan kun je de tent morgen wel sluiten. Zoekmachine marketing is een belangrijke tool om het grootste podium dat er bestaat, internet, te gebruiken om jouw doelgroep met jouw merk of product in contact te brengen.

Kern van zoekmachine marketing

Stel je voor dat je een producent bent van rode bromtollen. Een puur fictief voorbeeld natuurlijk, maar toch: wie gaat je rode bromtollen kopen als niemand jou kan vinden? Dus als iemand op Google zoekt naar ‘rode bromtollen’, dan moet jouw site bovenaan staan bij de zoekresultaten. Dit is de kern van zoekmachine marketing. Er vele termen waar klanten naar kunnen zoeken en op allerlei manieren moeten zij bij jou terechtkomen.

Community building

Het linken vanaf andere pagina’s, bijvoorbeeld fora, kan helpen bij zoekmachine marketing. Dit houdt in dat je je actief aan een gemeenschap moet bouwen. ‘Community building’ is niet voor niks een veelgehoorde term in zoekmachine marketing. Dit houdt in dat je actief het gesprek aangaat via je achterban. Via fansites of fora bijvoorbeeld, maar ook via social media als Twitter en Facebook. Maak bijvoorbeeld een Facebook-pagina aan en stimuleer mensen om jou te ‘liken’ of andere mensen op jou te wijzen. Bijvoorbeeld door een wedstrijd te organiseren.

Content en links

Hoe dan ook, zoekmachine marketing betekent dat je zorgt voor interessante content voor je doelgroep, netwerken bouwt en jezelf zichtbaar maakt voor je (mogelijke) klant.